Już od 2 czerwca 2025 roku Gmina Kosakowo uruchamia Program „Karta Mieszkańca Gminy Kosakowo”! Dzięki niej zyskasz dostęp do wielu ulg, zniżek i preferencji, wzmacniając jednocześnie swoją lokalną tożsamość. Sprawdź, jak łatwo wyrobić Kartę i zacznij korzystać z benefitów dla aktywnych mieszkańców!

Szanowni Mieszkańcy Gminy Kosakowo,
Z ogromną radością informujemy, że już od 2 czerwca 2025 roku startuje długo wyczekiwany Program „Karta Mieszkańca Gminy Kosakowo”! Celem programu jest poprawa warunków i jakości życia mieszkańców, umacnianie poczucia tożsamości lokalnej, a także promocja naszej Gminy jako miejsca atrakcyjnego do życia i rozliczania podatków. Dzięki Karcie Mieszkańca zyskacie dostęp do wielu ulg, zniżek i preferencji oferowanych zarówno przez Gminę Kosakowo, jak i lokalnych Partnerów Programu.
Co to jest Karta Mieszkańca Gminy Kosakowo?
Karta Mieszkańca to:
- Plastikowa Karta fizyczna – bądź w wersji elektronicznej, spersonalizowana (imię, nazwisko, numer karty oraz zdjęcie),
- Karta Mieszkańca jest dokumentem imiennym i może być używana wyłącznie przez osobę, której dane są na niej umieszczone. Karta nie jest kartą kredytową, płatniczą ani bankomatową.
Dla kogo jest Karta Mieszkańca?
Program „Karta Mieszkańca Gminy Kosakowo” skierowany jest do osób fizycznych, których miejscem zamieszkania jest Gmina Kosakowo. Do korzystania z Karty uprawnieni są Mieszkańcy, którzy:
- Są zameldowani w Gminie na pobyt stały i w rocznej deklaracji podatku dochodowego (PIT) składanej w Urzędzie Skarbowym wskazują Gminę Kosakowo jako swoje miejsce zamieszkania (niezależnie od osiąganego dochodu),
- Są emerytami i rencistami zameldowanymi w Gminie na pobyt stały,
- Rozliczają podatek rolny w Gminie Kosakowo,
- Dodatkowo, z Programu mogą korzystać osoby niepełnoletnie lub nieosiągające przychodu, zamieszkujące we wspólnym gospodarstwie domowym z uprawnionym Mieszkańcem, aż do ukończenia 18 roku życia lub 26 roku życia w przypadku młodzieży uczącej się.

Jakie korzyści daje Karta Mieszkańca?
Posiadacze Karty Mieszkańca będą mogli korzystać z szeregu benefitów, w tym:
- Preferencji w dostępie do placówek oświatowych, instytucji kultury i obiektów sportowych,
- Specjalnych możliwości w zakresie dostępności i udziału w imprezach sportowych, kulturalnych i innych, organizowanych przez Gminę,
- Darmowego korzystania z wyznaczonych parkingów przez 6 godzin od momentu pobrania biletu w Rewie (ul. Słoneczna i ul. Surfingowa) oraz w Mechelinkach (ul. Nadmorska, części działek o nr 214/6, 214/7 i 230) – po wejściu w życie uchwały (przewidywany termin to końcówka czerwca),
- Rabatu na zezwolenie na amatorski połów ryb,
- Innych ulg, zniżek i preferencji oferowanych przez Partnerów Programu.
Pełna lista aktualnych zniżek i preferencji będzie dostępna na stronie internetowej Programu. Ważne: ulgi i zniżki z Karty Mieszkańca z zasady nie łączą się z innymi promocjami, chyba że Partner określi inaczej.
Jak wyrobić Kartę Mieszkańca?
Wydanie Karty Mieszkańca następuje na podstawie wniosku. Wniosek o wydanie Karty/duplikatu Karty/aktualizacji danych jest Załącznikiem nr 1 do Regulaminu Programu.
Wniosek można złożyć na dwa sposoby:
- Pisemnie: W Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Gminy Kosakowo,
- Elektronicznie: Poprzez Portal kartamieszkanca.kosakowo.pl.
- Poprzez aplikację Karta Mieszkańca Gm. Kosakowo (sklep Play)
Do wniosku należy dołączyć:
Zdjęcie Mieszkańca (lub dziecka Mieszkańca) w formacie JPG, PNG, o rozmiarze co najmniej 250 x 350 pikseli, w rozdzielczości 300 dpi, na jasnym jednolitym tle. Wizerunek twarzy powinien zajmować około 2/3 powierzchni zdjęcia, bez nakrycia głowy i okularów przeciwsłonecznych.
Dokumenty potwierdzające uprawnienia:
- Dla osób rozliczających PIT w Gminie Kosakowo: Kserokopia pierwszej strony rocznego zeznania PIT (PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-40A/11A) z prezentatą Urzędu Skarbowego, LUB Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) wraz z pierwszą stroną zeznania podatkowego złożonego elektronicznie, LUB zaświadczenie z Urzędu Skarbowego potwierdzające fakt złożenia zeznania z adresem zamieszkania w Gminie Kosakowo.
- Dla osób bezrobotnych lub poszukujących pracy: Kopia dokumentu określającego aktualny status na rynku pracy zawierającego adres zamieszkania, wystawionego do 1 roku kalendarzowego od daty ubiegania się o Kartę.
- Dla osób uczących się (do 26 roku życia, nieosiągających dochodów): Legitymacja szkolna/studencka lub stosowne zaświadczenie.
- W przypadku różnicy nazwisk dziecka i rodzica, może być wymagane okazanie dokumentu potwierdzającego stopień pokrewieństwa.
- Dowód uiszczenia opłaty, jeśli jest wymagana (pierwsza Karta fizyczna jest bezpłatna, duplikat kosztuje 10 zł, chyba że wynika z usterki karty).
- Wniosek o wydanie Karty Mieszkańca w imieniu osoby niepełnoletniej składa rodzic.

Ważność Karty i przedłużenie:
Karta Mieszkańca jest wydawana na okres 12 miesięcy. Można ją przedłużyć o kolejne 12 miesięcy, przedstawiając aktualne dokumenty, nie wcześniej niż 30 dni przed upływem ważności Karty.
Ważne informacje:
- W przypadku utraty, zniszczenia lub zagubienia Karty fizycznej, duplikat wydawany jest na wniosek i kosztuje 10 zł,
- Zmiana imienia lub nazwiska na Karcie lub usterka warstwy elektronicznej karty bez widocznych uszkodzeń mechanicznych wymaga wydania duplikatu, który jest bezpłatny,
- Użytkownik Karty jest zobowiązany do ochrony Karty przed utratą lub zniszczeniem oraz niezwłocznego powiadomienia Urzędu Gminy Kosakowo o utracie uprawnień do korzystania z Karty Mieszkańca wraz z jej zwrotem,
- Zachęcamy wszystkich uprawnionych Mieszkańców Gminy Kosakowo do skorzystania z możliwości, jakie daje Karta Mieszkańca! To realne wsparcie i docenienie tych, którzy aktywnie uczestniczą w życiu naszej lokalnej społeczności.
Wszelkie dodatkowe informacje uzyskasz, dzwoniąc pod numer telefonu 58 660 43 18 lub wysyłając e-mail na adres: kartamieszkańca@kosakowo.pl.
Więcej informacji oraz lista Partnerów Programu dostępne będą na portalu kartamieszkanca.kosakowo.pl.
Regulamin Karty Mieszkańca Gminy Kosakowo dostępny jest pod adresem https://bip.kosakowo.pl/m,539,kancelaria-wojta.html.