Good morning!

How are you? Are you happy today? What are you doing right now? What is your hobby?

Dzisiaj na początku poćwiczymy trochę przerabianie zdań z użyciem trochę innych wyrażeń, które zawsze warto znać. Ostatnim razem trenowaliśmy as… as…: Mary is as old as Joan.

Warto znać jednak odpowiedniki tych zwrotów w formie negatywnej: coś nie jest takie jak coś innego – not as / not so… as… – albo coś niezupełnie, nie do końca, nie całkiem jest takie jak coś innego: not quite so / not quite as… as… Zobaczmy na przykładach:

I am not as nice as they are (nie jest tak miły jak oni)

You are not quite so clever as Mike (nie do końca jesteś tak inteligentny jak Mike)

Spróbujemy sami?

  1. Your car is bigger than mine. My car…
  2. More people live in Warsaw than in Cracow. Not…
  3. We spend more money in January than in February. We didn’t spend…
  4. George couldn’t swim as well as Peter. Peter…

Udało się? Jak nie do końca i nie wszystko, proszę się nie przejmować – to nie jest łatwa sprawa, przykłady do najłatwiejszych nie należały. Poniżej przykładowe odpowiedzi:

  1. My car isn’t quite so/as big as your car (as yours) / My car isn’t as/so big as your car (yours) / My car is smaller than yours.
  2. Not so many people live in Cracow as in Warsaw (to było akurat dość podchwytliwe)
  3. We didn’t spend as much money in February as in January.
  4. Peter could swim better than George / Peter was a better swimmer than George.

A teraz powróćmy do tematu naszych stałych zajęć w ciągu dnia – i zapoznajmy się z kilkoma ciekawymi i pożytecznymi zwrotami:

do the dishes – myć naczynia
do the loundry – robić pranie
water flowers – podlewać kwiaty
take a dog for a walk – zabrać psa na spacer
set off for the weekend – wyjechać na weekend
attend a course – uczęszczać na kurs
stay up late – iść późno spać
fall asleep – zasypiać

I krótkie opowiadanie, a właściwie harmonogram dnia Laury:

Laura’s Monday

6:00 a.m. – I get up and go jogging.
6:30 – I take a shower, eat breakfast and get dressed.
8:20 – I leave for work. It usually takes me around 40 minutes to get to my office.
9:00 – I get myself a cup of coffe and start my working day.
1:00 p.m. – I go out for lunch. I often discuss urgent work issues with my collegues.
5:15 – I leave my work and go home.
6:30 – I start cooking dinner.
8:00 – My friend Helen often visits me and we talk about our weekends while having dinner together.
10:30 – I take quick bath or shower, read a little bit before go to bed.
11:00 – I go to bed.

discuss urgent work issues – omawiać pilne sprawy w pracy 

Po przeczytaniu proszę zdecydować, czy poniższe zdania są prawdziwe (T), czy fałszywe (F):

  1. On Monday, Laura jogs after her breakfast T/F
  2. She often discuss important work issues during her lunchtime T/F
  3. She plays football every day T/F
  4. Her friend Helen often visits her T/F

Odpowiedzi: 1 F, 2 T, 3 F, 4 T

A na deser po tak ciężkiej pracy należy się trochę rozrywki – w tym roku nie odbył się konkurs Eurowizji, ale my tutaj – podobnie jak w Kąciku rozrywkowym, powspominamy sobie kilka eurowizyjnych anglojęzycznych przebojów w sam raz dla naszej znajomości języka:

I to już wszystko na dzisiaj! Good bye, have a nice day!